Çevirenin Notu: Nicolas Krassó’nun “Troçki’nin Marksizmi” adlı makalesi New Left Review’in Temmuz-Ağustos 1967 tarihli 44. sayısında yayımlanmıştı. Makalenin çevirisini uzunluğundan dolayı üç bölüm halinde paylaşmıştım, aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz. Ernest Mandel’in bu makaleyi eleştirdiği “Troçki'nin Marksizmi: Bir Karşı Eleştiri” başlıklı makalesi ise New Left Review’in Ocak 1968 tarihli 47. sayısında yayımlanmıştı. Krassó’nun Mandel’in eleştirisine yanıt verdiği “Ernest Mandel'e Yanıt” başlıklı makalesi ise New Left Review’in Mart 1968 tarihli 48. sayısında yayımlanmıştı.
Nicolas Krassó’nun “Troçki’nin
Marksizmi” adlı makalesi:
Birinci bölüm için tıklayınız: https://gcmalatya.blogspot.com/2025/10/ceviri-trockinin-marksizmi-1-nicolas.html
İkinci bölüm için tıklayınız: https://gcmalatya.blogspot.com/2025/10/ceviri-trockinin-marksizmi-2-nicolas.html
Üçüncü bölüm için tıklayınız: https://gcmalatya.blogspot.com/2025/10/trockinin-marksizmi-3-nicolas-krasso.html
Ernest Mandel’in “Troçki'nin Marksizmi: Bir
Karşı Eleştiri” başlıklı makalesi için tıklayınız: https://gcmalatya.blogspot.com/2025/11/ceviri-trockinin-marksizmi-bir-kars.html
Ernest Mandel'in
Troçki'nin Marksizmine yönelik eleştirime verdiği yanıt bazı yorumları
gerektiriyor. Ortaya attığı üç temel soruyu ele almak ve tartışmayı bunlara
odaklamak son derece faydalı olabilir. Böylelikle tartışmalı yerel meselelerin
çoğu bu şekilde çözüme kavuşacaktır. Analizimin tüm amacı, Troçki'nin bir
Marksist olarak düşünce ve pratiğinin birliğini, yani kendine özgü
karakterini ve tutarlılığını yeniden inşa etmeye çalışmaktı. Mandel'in yanıtı,
böyle bir birlik arayışından vazgeçmektir. Kronolojik olarak, 1904’teki Troçki'yi
1905’tekinden ve 1912’deki Troçki'yi 1917’dekinden ayırmaktadır; 1926’daki Troçki’yi
de 1922’dekinden ayırıyor. Yapısal olarak, Troçki'nin düşüncesi bir siyasetçinin
pratiğinden koparılmıştır. Amacım, Troçki'nin bir bütün olarak ele alınan
faaliyetinin belirli farklılıklarının, soyut ilkelerle basitçe
özdeşleştirilemeyeceğini göstermekti. Mandel, Troçki'nin parti içindeki
liderlik tarzına, askeri komutan olarak rolüne veya devlet yöneticisi olarak
siciline neredeyse hiç değinmez. Bu nedenle, başlangıçta, Mandel'in orijinal
makalenin tezlerine seçici eleştiriler getirdiğini vurgulamak önemlidir.
Troçki'nin Marksizmine karşı bir karşı teori sunmamıştır. Bu yolu seçerek
ampirizm riskini göze almıştır. Bunun bir sonucu olarak, geleneksel
Troçki-Stalin karşılaştırmasına geri dönme eğilimi tekrar tekrar ortaya
çıkmaktadır ve bu çıkmazdan kurtularak özgürce tartışmayı sağlamak makalenin
amaçlarından biriydi. 1920'lerde Troçki ve Stalin arasındaki mücadele
genellikle ilkeler arasında bir mücadele olarak görülür. Ancak Troçki-Stalin
kutuplaşması, Lenin'in vasiyetinde öngördüğü gibi bir felaketti. Bugün, Troçki ve
Stalin'i değerlendirmek için gerekli başlangıç noktası Lenin'dir. Bu,
tüm tartışmanın gidişatını belirleyen aksiyomdur. Mandel, Troçki'nin
düşüncesini ayrı bölümlere bölerek, onu pratiğinden ayırarak ve soyut bir zıtlıkla
ilişkilendirerek, Troçki'yi tarih veya Marksizm içinde uygun bir yere
yerleştirmekten kendini alıkoymuştur.
1. Troçki ve Parti
Mandel, Troçki'nin
tutarlı bir sosyolojizm sergilediğini ve siyasi kurumların özerk rolünü sürekli
küçümsediğini reddediyor. Troçki'nin kariyerinin ilk dönemi -1902-17- burada
kritik öneme sahiptir. Mandel'in argümanı iki yönlüdür. Troçki'nin devrimci
parti modelinin Alman SPD'sinden türetildiğini reddediyor -bu, Lenin'in Ne
Yapmalı? adlı eserindeki modelinin aksine, işçi sınıfının kitlesel üye
olduğu parti fikridir. Oysa Troçki’nin parti hakkındaki tek yazısı, 1904'te
Lenin'e yönelttiği sert eleştiriydi (Nashi Politicheskye Zadachi). Deutscher
açıkça şu yorumu yapar: "Proletaryanın vekili olarak hareket
eden bir parti anlayışına (yani, Troçki'nin Lenin'in anlayışının karikatürü – N.K.),
Axelrod'un Avrupa sosyal demokrat partilerini model alan 'geniş tabanlı bir
parti' planına karşı çıktı."[1] Aynı broşür, Rusya için
böyle bir modelin başlıca savunucuları olan Menşevik liderlere övgüler
yağdırıyordu. İki yıl sonra, Sonuçlar ve Olasılıklar adlı eserinde Troçki,
Batılı Sosyal Demokrat partilere karşı büyük bir şüphe duyduğunu dile getirdi,
ancak bu onu devrimci parti anlayışını gözden geçirmeye değil, bu anlayışı
tamamen unutmaya yöneltti. Sonuç, kitle güçlerine dolaysızca güvenmek, daha
sonra kendisinin de itiraf edeceği gibi “sosyal devrimci kadercilik” oldu.[2]
Ancak Mandel parti
örgütlenmesi teorisinde büyük ölçüde Alman ve Avusturya Sosyal-Demokrasisi
teorisyenlerinden esinlenen kişinin Troçki değil, Lenin olduğunu iddia eder.
Lenin'in teorisinin tüm vurgusunun, devrimi yapmaya adanmış profesyonel
devrimcilerden oluşan bir partinin kurulması olduğu düşünüldüğünde, böyle
bir iddia şaşırtıcıdır; zira bu fikir Kautsky ve Adler için kabul edilemez bir anlayıştır.
Menşeviklerle yaşanan tarihi ayrışma başka neye dayanıyordu? Troçki'nin o
dönemde bunun önemini kavrayamamış olması tesadüf değildir. Troçki'nin daha
sonraki herhangi bir aşamada Lenin'in parti teorisinden gerçekten ders
çıkardığına dair hiçbir kanıt yoktur. 1917'de kararlı bir şekilde Bolşeviklere
katıldı ve Ekim Devrimi sırasında etkili bir rol oynadı. Ancak Mandel, şu
sözleriyle siyasi düşüncesinin süregelen sınırlılığını istemeden de olsa ortaya
koymaktadır: "Troçki, 1917 devriminde Menşeviklerin uzlaşmacı politikası
(italikler ona ait) netleştiği andan itibaren Menşeviklerle birliğin
imkânsız olduğunu anlamıştı."[3] Aynen öyle. Troçki,
Lenin'e, Menşeviklerle ayrılığının tarihsel gerekçesi olan partinin
örgütlenme teorisi nedeniyle değil, 1917'deki ayaklanma politikası
nedeniyle katıldı. Hiç kimse bu dönüşümün önemini küçümsememelidir. Ancak Ekim
Devrimi'nden sonra Bolşevik Parti içinde Troçki'ye karşı süregelen şüphe ve
güvensizliği yaratan şey, tam da bu ikisi arasındaki farktı.
Bu temel gerçek kavranmadıkça,
parti içi mücadelenin sonraki bütün tarihi oldukça anlaşılmazdır. Mandel bu
konuyla hiçbir yerde yüzleşmez. Bu konuya tek atfı, 1917'den sonra
"Troçki'den daha iyi bir Bolşevik yoktur" ifadesini içeren bir Lenin
alıntısıdır. Ancak, Mandel'in kaynak olarak gösterdiği Deutscher'in de açıkça
belirttiği gibi, bu "alıntı" yalnızca bir söylentiden ibarettir.
Lenin'in bir sohbette böyle bir ifade kullandığına dair kesin bir kanıt yoktur.[4] Ancak olumsuz nitelikte
bir kanıt mevcuttur: Gerçek şu ki, Lenin'in 1917'den sonraki tüm ciltler dolusu
yazılarında, Troçki'nin Marksizmi veya Bolşevizme geçişinin niteliği hakkında
hiçbir yorumda bulunmamıştır. Bu gerçeği ortaya koymak için pek çok fırsatı
varken bu sessizliği gerçekten ilginçtir. Vasiyetinde Troçki hakkındaki kısa ve
özlü yorumu, sahip olduğumuz tek güvenilir yargıdır.
Elbette, 1930'larda
Troçki, tarih yazılmasında partinin rolüne muazzam bir vurgu yapmıştı. Ancak,
daha önce de belirttiğim gibi, dördüncü bir enternasyonal kurma girişimi şeklinde
ortaya çıkan bu vurgu, yalnızca Lenin'in teorisini gerçek anlamda benimseme
konusundaki yetersizliğini yansıtıyordu. Ancak geçmiş hataların bilinci, yeni
hatalar üretme eğilimindeydi. Troçki, Lenin'in parti teorisini veya partinin
toplumla ilişkisini hiçbir zaman derinlemesine incelemedi veya deneyimlemedi.
1930'larda bunu yeniden üretmeye çalıştığında, onu karikatürize etti; ona,
Marksizminin önceki tüm karakteriyle uyumlu, ancak Lenin'inkinden uzak, iradi
ve idealist bir bakış açısı kazandırdı. Dolayısıyla, Mandel'in alıntıladığı
cümlede şöyle yazabilirdi: “İnsanlığın tarihsel krizi, devrimci liderliğin
krizine indirgenmiştir.[5] 1930'larda dünya
tarihinin muazzam toplumsal, ekonomik ve politik tıkanıklıkları bir “liderlik”
meselesine “indirgenmiştir”. Böylesine idealist bir formülasyon, Lenin'in
düşünce tarzıyla kesinlikle bağdaşmaz: öznelcilik ve tekçilik apaçık ortadadır.
Buradaki liderlik anlayışının bir sonucu, Troçki'nin sonraki düşüncesinde programın
fetişleştirilmesidir. Bu, devrimci etkinliğin en belirgin örneği
haline gelir; Lenin'in düşüncesinin dayanağı olan parti yapısından
kökten koparılmıştır. Böylece tasarlanan program, Lenin'in örgütlenme
konusundaki ısrarının aksine, onu kalıcı olarak toplumsal yapı ve içinde
işleyen nesnel çelişkilerle ilişkilendirdiği, siyaset üstü idealist bir erdem
haline gelir. Dolayısıyla iki "parti inşası" deneyiminin
pratik sonuçları arasında muazzam bir fark vardır. Biri, dönemin Rus toplumunun
en derin iç hareketine kilitlenmişti. Diğeri ise Batı'da hiçbir zaman bir etki
yaratamadı. Troçki, hayatının sonunda, başlangıçta görmezden geldiği Lenin'i
hatırladı. Onu yeniden bulmayı ise asla başaramadı.
2. 20’lerin Mücadelesi
Parti içi mücadelenin
somut seyri, ancak Troçki'nin Leninist olmayan geçmişi ışığında anlaşılabilir.
Zira onu hem Eski Muhafazakârlardan ayıran hem de parti içinde sayısız
taktiksel yanlış hesaplamaya sürükleyen şey buydu. Parti içi yaşamdan uzun süre
uzak kalmasının nesnel ve öznel sonuçları burada belirleyici oldu. Mandel,
Troçki'nin Stalin'e karşı mücadelesinde ardı ardına hata yaptığını ve Stalin'in
1923 itibarıyla örgütsel olarak partinin hâkimi olduğunu söylemenin çelişkili
olduğunu savunur. "Bu iki düşünce tarzı kesinlikle birbirini dışlıyor mu?
İlk durumda, Stalin'in zaferi rakibinin hatalarının sonucuydu. İkinci durumda
ise kaçınılmazdı."[6] Aslında, iddia edilen,
Stalin'in örgütsel olarak 1923'te partinin hâkimi olduğu ve ancak Eski
Muhafazakârların siyasi birliğinin onu yenebilecek tek güç olduğuydu.
Partinin örgütsel hâkimi, ülkenin mutlak hâkimi değildi. Kendini kolektif
liderliğin temsilcisi olarak sunan Stalin’e gerçek bir kolektif liderlik
tarafından başarıyla meydan okunabilirdi. Çünkü 1923'te Buharin, Troçki,
Zinovyev ve Kamenev'in ittifakı şüphesiz galip gelirdi.[7] Bu diyalektik formülasyon,
temel meseleyi tanımlar: Bu siyasi birlik neden hiç gerçekleşmedi?
Mandel, bunun sorulması gereken doğru soru olduğunu dolaylı olarak kabul eder,
ancak kendisi bunu umutsuz ve agnostik bir şekilde sorar: "Trajedi,
Bolşevik Parti'nin diğer liderlerinin bürokrasi tehlikesini ve Stalin'in Sovyet
bürokrasisinin temsilcisi olarak mutlak iktidara yükselmesinin tehlikesini
zamanında görememiş olmalarıydı. Hepsi sonunda tehlikeyi bir şekilde fark
ettiler, ancak aynı anda ve yeterince erken değil. Stalin'in iktidarı görünüşte
bu kadar kolay ele geçirmesinin temel açıklaması budur."[8] İşte bu formülasyon,
kabul ettiği olguya hiçbir açıklama getirmemektedir. Diğer Bolşevik liderlerin
Stalin'in iktidara yükselmesinin tehlikesini “zamanında görememesi” söz konusu olduğunda,
tek olası nedenler tesadüf veya sapmadır. Buna karşılık, benim kendi açıklamam
Eski Muhafazakârların bölünmesini hemen açıklayabiliyor. Troçki, diğer Bolşevik
liderler tarafından bir müttefik olarak değil, Leninist olmayan geçmişi, askeri
üstünlüğü, Savaş Komünizmi dönemindeki otoriter rolü ve sendika
tartışmalarındaki emir verici tavrı nedeniyle başlıca tehdit olarak
görülüyordu. Bonapartizm, Mandel'in ima ettiği gibi, Troçki'nin 1930'larda
yeniden keşfettiği Marksist bir kategori değildi:[9] Bu, Buharin, Zinovyev ve
diğerlerinin Troçki'de gördükleri tehlikenin ta kendisiydi. Aynı zamanda,
Troçki'ye yönelik bu şüpheleri tetikleyen parti deneyimi eksikliği, Troçki'nin
bu şüpheleri anlayıp üstesinden gelmesini engelleyen şeydi. O, genel olarak hizip
mücadelesinde kaybolmuştu ve bu mücadeleyi her zaman toplumun genelindeki
sosyolojik çatışmaların ideolojik bir yansıması olarak yorumlama eğilimindeydi.
Bu nedenle, Zinovyev'i ve ardından Buharin'i baş düşmanı olarak görüyordu,
çünkü onlar farklı zamanlarda baskın koalisyonun "ideologları"ydılar:
simetrik bir hata. Troçki, uzun süredir ana rakibinin Stalin olduğunun farkında
olmayan bir muhalefetin lideri oldu. Sonuç olarak, partiyi aslında kendisine
karşı birleştirdi. Kağıt kaplan korkusu, parti görevlilerinin gerçek bir kaplan
üretmesine neden oldu; bunu on yıl sonra öğrendiler. 1920'lerde, olumsuz bir
merkez olarak Troçki, partideki otoriter ve bürokratik eğilimleri hızlandırdı.
Stalin'in iktidarının "ilkel birikimi", Eski Muhafazakârların
Troçki'ye karşı kendilerini savunmasından doğmuştu. Troçki'ye göre Eski Muhafazakârlar,
gerici Rusya'nın toplumsal baskısına ürkekçe boyun eğiyorlardı. Parti
görevlileri içinse Troçki tehlikeli bir maceracıydı. Dolayısıyla Troçki'nin
partiyi saf "ilkeler" üzerinden bölme çabası, ironik bir şekilde, ona
karşı "ilkesiz" bir ittifakın oluşmasına neden oldu. Stalin,
gerçekçiliği sayesinde destek kazandı, çünkü parti mekanizması kitlelerden
yalıtılmışlığının son derece bilincindeydi. Stalin ne sağcı ne de solcuydu ve parti
mekanizmasının adamları içgüdüsel olarak onun merkezci olmadığını da
hissediyorlardı. Onlar için Stalin, muazzam bir çekiciliğe sahip, temel ve tek amaçlı
bir fikri temsil ediyordu: İktidar korunmalıydı. Stalin'in göreceli gerekliliği,
durumun ataletinden kaynaklanıyordu. İktidarı korumak ve kapitalist
olmayan bir şekilde gelişmek için en az dirençle karşılaşılan yol buydu.
Böylece Stalin, muhalifleri için bile iktidarın kendisiyle özdeşleştirildi.
Buharin, 1928'de Kamenev'e şöyle demişti: "Durumumuz umutsuz değil mi?
Ülke yok olursa, biz de onunla (yani partiyle) yok oluruz. Ülke toparlanmayı
başarırsa ve Stalin zamanla yön değiştirse bile, biz yine yok oluruz."[10] Troçki bu karmaşayı
hiçbir zaman anlayamadı. Sonuç, Stalin'in zaferini garantileyen, makalemde
belgelenen bir dizi siyasi hataydı.
Eski Muhafazakârlar sorununun
kritik önemi, o dönem Rusya'sının sosyo-politik bağlamının bir ürünüydü. Zira
partinin siyasi yapısı, İç Savaş'tan sonra fiili bir toplumsal boşlukta
varlığını sürdürdü. Troçki'nin parti içindeki hatalarının belirleyici niteliği
de siyasi kurumların özerkliğini genel olarak hafife almasının doğal bir
ifadesi olan bu durumdan kaynaklanıyordu. Sosyolojizm her zaman teorik bir
hatadır: ancak özellikle 1920'ler Rusya’sında felaket sonuçlar doğurdu. Çünkü kitlesel
toplumsal güçlerin diyalektiği İç Savaş'ta geçici olarak felce uğramıştı. İşçi
sınıfının parçalanması, onu siyasi süreçten kasıtlı bir aktör olarak neredeyse
tamamen dışlamıştı. Kronstadt'tan sonra kimse kitlelere bir çağrıda bulunmayı (Mao'nun
1960'larda Çin'de, çok farklı bir tarihsel durumda yapacağı gibi) düşünmeye
cesaret edemedi. Böylece sosyalizmin kaderi aniden devrimin zirvesine fırlatılırken,
temeli aşınmaya başladı. Troçki'nin bu durumu temel olarak yanlış anlaması,
Mandel'in 1920’lerdeki genel bakış açısına dair çelişkili açıklamasında
görülebilir. Mandel, bir yandan Troçki'nin siyasi programının “gerçekçi
olmadığını”, çünkü “uygulanması için öznel (italikler ona ait)
koşulların mevcut olmadığını” söylüyor. “Sovyet proletaryası edilgen ve parçalanmıştı.
Sol Muhalefet'in programına sempatiyle bakıyordu, ancak yorgunluk içindeyken bu
program uğruna savaşmak için gerekli militanlıktan yoksundu. Krassó'nun
düşündüğünün aksine, Troçki hiçbir zaman bu konuda en ufak bir yanılsamaya
kapılmadı.”[11]Ancak bir sonraki meselede
Mandel tam tersini söylüyor. Troçki'nin mücadelesi, kaçınılmaz yenilginin bilincinde
“programı kurtarmak” için verilen bir onur mücadelesi değildi. Çünkü “Sovyet
işçi sınıfı edilgendi - ancak edilgenliği uzun bir süre boyunca mekanik olarak
önceden belirlenmemişti. Uluslararası devrimin herhangi bir yükselişi, Sovyetler
Birliği içindeki toplumsal güçlerin ilişkilerindeki herhangi bir değişiklik,
bir uyanışa yol açabilirdi. Bu değişikliklerin doğrudan aracı yalnızca
Komintern ve Sovyetler Birliği Komünist Partisi olabilirdi.”[12] Bu iki iddia birbiriyle
bağdaşmazdır. Bunlar sadece Troçki'nin izlediği yolun geriye dönük olarak haklı
gösterilmesinin ne kadar zor olduğunu gösterir. Gerçek şu ki, Troçki
programının "gerçekçi olmadığını" düşünmüyordu. 1928'de Rakovski ile
yaşadığı tartışma bunu açıkça ortaya koymaktadır, çünkü Rakovski tam olarak bunu
düşünüyordu. Valentinov'a yazdığı mektup, belki de on yılın en öngörülü toplumsal
analizi olarak öne çıkıyor: Troçki bunu kesin bir dille reddetti. Bunu
yapmasının nedeni elbette Sovyet proletaryasının doğrudan savaşma potansiyeline
inanmasıydı; bu, aslında onun parti içi mücadeleye yönelik yaklaşımının bir varsayımıydı.
Eleştirel olarak hafife aldığı şey, İç Savaş'tan sonra işçi sınıfının parçalanma
derecesiydi. Lenin, bir kez daha, tam tersine, bunun son derece farkındaydı.
Sorunun formülasyonu karakteristik olarak radikaldi: "Büyük ölçekli
sanayiniz nerede? Bu ne tür bir proletarya? Sanayiniz nerede? Neden atıl
durumda?" diye sordu 1921'de. Sorunun özü buydu: Proletaryanın
"pasifliği" (Mandel'in ifadesi) -öznel, konjonktürel bir durum- değil,
parçalanması ve dağılması -nesnel, yapısal bir durum. Sayıları üçte iki
oranında azalmış ve iyi militanları öldürülmüş veya parti görevlerine transfer edilmiş
olduğu için kompozisyonu değişmişti. Parti içi mücadelenin sosyolojik arka
planı budur ve Lenin on yılın başında, Rakovski ise sonunda bunu fark etmişti.
Toplumsal güçlerin hemen üstün geleceğine inanan Troçki ise bunu fark
etmemişti.
Bu, SBKP'nin Sovyet
Rusya'nın nesnel toplumsal yapısından tamamen kopuk bir siyasal varlık olduğu
anlamına mı geliyor? Elbette hayır. Marx'ın düşüncesi, hem siyasal otoritenin
karmaşık toplumsal bütünlük içindeki özerkliğini hem de uzun vadede
ekonomi tarafından belirlenmesini temellendirdi. Troçki'nin yaptığı hatanın tam
tersi, siyasal kurumların, her zaman zorunlu olarak eklemlendikleri
sosyo-ekonomik oluşumdan soyutlanmış, her şeye gücü yeten bir rol üstlendiğine
inanmaktır.[13] Mandel, böyle bir inancın
sonuçlarını mükemmel bir şekilde tanımlamaktadır: “Saf güç siyaseti,
aktörlerini kendi eylemleri üzerindeki tüm kontrolünü kaybedecekleri noktaya
kadar alçaltır. Bu eylemlerin bilinçli amaçları ile nesnel sonuçları arasındaki
bağlantılar kaybolur. Buna karşıt olarak, Marksistler bilinçli eyleme
öncelik verirler; ve bilinç, toplumsal güçlerin belirleyici rolünün ve bu rolün
kaçınılmaz olarak herhangi bir bireyin eylemine dayattığı sınırlamaların
bilincini gerektirir... Stalin'in “güç siyaseti”nin özerk olasılıklarına olan
inancı onun 'düşmanı' haline geldi, çünkü Stalin’i yaşamının sonuna kadar
varlığını fark etmediği toplumsal güçlerin bilinçsiz bir aracına dönüştürdü.[14] Burada, hem müritlerinin
hem de düşmanlarının izlediği kişiselleştirmelerden arınmış, Stalin'in tarihsel
rolüne dair yeni ve bilimsel bir açıklamanın tohumu bulunmaktadır.[15] Böyle bir açıklama, 1920’lerde
parti içindeki zahmetsiz zaferi ile 1930’larda parti içindeki vahşice tasfiyeleri
arasında anlamlı bir ilişki kurmalıdır. Çünkü Stalin, parti ve devlet aygıtı
içinde yeni bir toplumsal grubun oluşmasından kesinlikle korkuyordu ve
tehlikenin farkına vardığında (yaşamının sonuna doğru) kendi taraftarlarını yok
etmekten çekinmedi. Daha önce de belirttiğim gibi, Troçki'nin 1930’lardaki “bürokratik
restorasyon” uyarılarını ölümcül bir ciddiyetle ele almış gibiydi.[16]
Burada vurgulanması
gereken önemli nokta, bürokratizm sorununun -Mandel'in de belirttiği gibi-
Lenin'in son yıllarındaki en önemli kaygılarından biri olduğudur. 1920'lerde,
kapitalizmin geçici istikrarı bir gerçek haline gelmişti. Lenin, devrimci
siyasetin temel uzlaşmazlığı uzlaşma yeteneğiyle birleştirmesi gerektiğini
giderek daha fazla vurgulayarak sürekli tekrarlıyordu. Lenin daha 1918'de, Günümüzün
Temel Görevi - Solcu Çocukluğu ve Küçük Burjuva Zihniyeti başlıklı
makalesinde, Rusların "ne yüksek bir kültür düzeyine ne de uzlaşma
alışkanlığına sahip" oldukları yönündeki zayıflığından söz ediyordu.[17] Bir politikacı bir
durumun gerçekliğiyle uzlaşmaya ne kadar az istekliyse, çözümüne o kadar az
katkıda bulunabileceği açıktır. İşçi Muhalefeti'nin birçoğunun -ilk olarak, en
uzlaşmaz ve bürokratizmi reddetmede en kararlı olanların- daha sonra Stalin
yönetiminde yetkili olması ve hatta tasfiyelerden kurtulması pek de tesadüf
değildir. İlkeleri o kadar yüksekti ki, bunlara uymak mümkün değildi
(Dostoyevski'nin çok ilgilendiği bir insanlık durumu). Bu nedenle, daha sonra
hiçbir şeyin onlar için önemi kalmadı. Lenin'in, başlangıçta ağırlıklı olarak
Troçki tarafından temsil edilen bürokratik ve idari devletçiliğe karşı muhalefeti
gerçekçiydi. Ancak İşçi Muhalefeti'nin bu temsilcileri, amaçlarının gerçekçi
olmadığını anladıklarında, Stalin'in gerçekçilik anlayışını diğerlerine göre
daha kolay kabul ettiler.
Bu, Mandel'in Lenin'in
"hayatının son dönemindeki en büyük nihai mücadelesi ve meşguliyeti"
olarak adlandırdığı bürokrasiye karşı mücadeleyle son derece alakalıdır. Zira
Lenin, sorunu hiçbir zaman idealist bir şekilde, siyasi romantizmin "ya o
ya bu" mantığıyla ele almamıştır. Lenin için mesele, bürokrasi ya da
bürokrasi olmaması değildi. Lenin, iç ve dış politikaya hâkim olan aşılmaz
çelişkilerin son derece farkındaydı. Bunlarla başa çıkmanın tek yolunun
bilinçli bir deneme politikası olduğunu düşünüyordu. Bürokratik ve otoriter
eğilimlerle mücadele edilmeliydi, ancak bu mücadele sırasında uzlaşmalar
kaçınılmazdı. Lenin'in amacı, bürokratizme karşı imkânsız bir zaferi kazanmak
değildi; daha ziyade, bürokrasiyi düzeltecek yollar arıyordu. Bu,
sendika tartışmalarındaki kritik rolünün önemini gösteriyor. Lenin, Buharin ve
Troçki'nin devletçi politikalarına kararlılıkla karşı çıkmış ve sendikaların
işçileri var olan Sovyet Devleti'ne karşı savunabilecek konumda olması
gerektiğinde ısrar etmiştir: “Yoldaş Troçki, işçi devletinden bahsediyor. İzninizle,
bu bir soyutlamadır... Mevcut devletimiz, kapsayıcı bir şekilde örgütlenmiş
proletaryanın kendini savunması ve bu işçi örgütlerini, işçileri devlete karşı
savunmak ve işçilerin devletimizi savunması için kullanması gereken bir
devlettir.”
Lenin bu devleti hiçbir
zaman idealize etmemiştir. 1921'de şöyle yazmıştır: İşçi devleti bir
soyutlamadır. Gerçekte, şu tuhaf özelliklere sahip bir işçi devletimiz vardır:
1. Nüfusun çoğunluğunu işçiler değil, köylüler oluşturur; 2. Bürokratik
bozulmalara sahip bir işçi devletidir. Lenin'in, bürokratik bozulmalarına
işaret etmenin ötesinde, "işçi devleti" kavramıyla nitelendirmeyi
gerekli görmesi dikkat çekicidir. Rusya'daki durumun özgüllüğünü kavrama
ihtiyacının son derece bilincindeydi. "Bürokratizm", "işçi
devleti" kavramı kadar soyuttu. Ancak kaba Marksizm,
partinin önde gelen kadrolarının düşüncesine egemendi. Hiçbir yeni tarihsel
durum kaba Marksizm aracılığıyla doğru bir şekilde kavranamaz; ancak 1920'lerin
Rusya'sında olduğu kadar yetersiz kaldığı neredeyse hiçbir durum yoktu. Kaba
Marksist bakış açısından, bir çözüm yoktu: parti pes etmeliydi. Buharin ve
birçokları aşırı sağ ve aşırı sol pozisyonlar arasında zikzaklar çizerek
sığınak aradılar; bunun arka planında bir tür umutsuzluk vardı. Parti 1918'de
Amerikalılardan yiyecek kabul etmeye karar verdiğinde Buharin ağladı ve
Troçki'ye şöyle dedi: "Partiyi gübre yığınına çeviriyorlar."[18] Troçki ve Stalin, kendi
Marksizmlerinin karakterine göre bu duruma farklı tepkiler verdiler. Diğer
liderlere kıyasla ezici iradecilikleri nedeniyle bir avantajları vardı. Ancak
bu, karşıt biçimler aldı. Burada önemli olan, Troçki'nin Marksizminin
Stalin'inkinin olumlu tersi olarak tanımlanamayacağını belirtmektir. İkisinin
mekanik olarak eşleştirilmesi, her ikisini de anlamamıza yardımcı olmaz.
Stalin'in Marksizminde bir düşman vardı; ancak bu, Troçki'nin Marksizmindeki
düşmanı değiştirmez veya ondan bir şey eksiltmez. "Sosyolojizm" ve
"güç siyaseti", her ikisi de Leninizm'den temel bir sapmadır.
3. Rusya ve Dünya
Devrimi
"Tek Ülkede
Sosyalizm ve Sürekli Devrim" tartışması, Mandel'in makalem hakkındaki son
yorumlarının odak noktasını oluşturuyor. Bu yorumlar, 1920’lerden bu yana
uluslararası devrimci hareketin tarihi hakkında tekrarlanan bazı yanlış
anlamaları açıklığa kavuşturmak için bir fırsat sunuyor. Mandel, Troçki'nin
tutarlı bir iç ve dış politikaya sahip olduğunu ve her ikisinin de
"sürekli devrim"in temel tezlerine dayandığını savunuyor. Sürekli
devrim kavramının dayandığı çelişkilere dair analizime açıkça itiraz etmiyor.
Bu göz önüne alındığında, analizimin geçerli olduğu varsayılabilir. Mandel’in
itiraz ettiği nokta, Troçki'nin tek ülkede sosyalizme karşı polemiklerinin,
Sovyetler Birliği'nin dünya pazarının "yıkılması" veya askeri
saldırganlık nedeniyle çökeceğine dair herhangi bir düşünceyi ima etmesidir.
Ayrıca, Troçki'nin hızlandırılmış sanayileşme ekonomik politikasına, SSCB'deki
farklı toplumsal sınıflara yönelik bir siyasi politikanın –halk arasındaki
çelişkilerin doğru bir şekilde ele alınması- eşlik ettiğini savunuyor. Ancak
her iki noktada da kanıtlar çok açıktır. Troçki, Sürekli Devrim broşüründe
şöyle diyor: "Sovyet ekonomisinin krizleri, yalnızca büyümenin getirdiği
hastalıklar, bir tür çocukluk hastalığı değil, çok daha önemli bir şeydir;
dünya pazarının sert kısıtlamalarıdır."[19] Buradaki tüm tartışması,
kapitalist dünya pazarının tek ülkede sosyalizmi imkânsız kılan ekonomik sistem
olduğunu varsayar; ancak nedenini veya nasıl olduğunu somut olarak hiçbir zaman
açıklamaz. Aynı şey, dışarıdan askeri müdahale tartışması için de geçerlidir. Troçki
şöyle yazar: "Ya proletarya iktidara gelir ya da burjuvazi, bir dizi ezici
darbeyle, özellikle savaş ve barış konusunda, eylem özgürlüğünü yeniden kazanma
yönündeki devrimci baskıyı zayıflatır. Yalnızca bir reformist, proletaryanın
burjuva devleti üzerindeki baskısını sürekli artan bir etken ve müdahaleye
karşı bir garanti olarak görebilir."[20] Broşürünün bağlamından,
SSCB'nin ekonomik veya askeri çöküşünü düşündüğü açıkça anlaşılıyor; zira
ilginç bir şekilde eklediği Hruşçovcu şart da bunu gösteriyor: "Geri
kalmış bir ülkenin, birkaç Beş Yıllık Plan boyunca kendi güçleriyle güçlü bir
sosyalist toplum kurması, dünya kapitalizmine ölümcül bir darbe indirecek ve
dünya proleter devriminin maliyetlerini sıfıra indirmese bile en aza
indirecektir." Elbette Stalin, böyle bir iddiada bulunmamıştı.[21] Bir kez daha, izole
Sovyet devletinin uzun vadede varlığını sürdüremeyeceği varsayımı, bu ifadeyi
anlamlı kılan tek varsayımdır.
Bu göz önüne alındığında,
Troçki'nin iç sanayileşmeye yönelik siyasi politikasının bu kadar belirsiz
olması oldukça mantıklıdır: Uluslararası devrimin gelip durumu kurtarana kadar
bir tür acil önlemdi. Mandel, Stalin'in sanayileşme politikasının yol açtığı
büyük karmaşaya karşı Sol Muhalefet'in önerdiği alternatifi aktarırken bunun
kanıtını bizzat sunar: "Yalnızca zengin köylülere özel bir vergi alınması ve
idari harcamaların radikal bir şekilde azaltılmasıyla yılda bir milyar altın
ruble tasarruf edilmesi."[22] Böyle bir önerinin demagojik
olmasa da akademik niteliği apaçık ortadadır. Devlet harcamalarını azaltarak
birikimi finanse etmek, geri kalmış herhangi bir ülkede ütopik bir hayaldir.
Troçki'nin bu öneriyi ciddiye aldığına inanmak güçtür. Elbette, E.H. Carr'ın
yakın zamanda bu sayfalarda belirttiği gibi (Revolution from Above, NLR
46), bu önerinin kulaklar tarafından şehirlerin fiili abluka altına alındığı
1928'in umutsuz ekonomik durumuyla hiçbir ilgisi yoktu. Troçki'nin sanayileşme
programı, tüm ekonomik öngörüsüne rağmen, köylülük sorununa siyasi bir çözüm
içermemektedir. Bu nedenle, Stalin tarafından her zaman el konulmaya ve
kulaklara karşı bir savaşa dahil edilebilirdi. Preobrajenski ve Piatakov'un
1929'da hızla yeniden saf tutmaları bunun kanıtıdır; muhalefetin sanayileşme
programı için mutabık kalınmış bir siyasi formül olsaydı, böyle
bir değişim gerçekleşemezdi.
“Sürekli Devrim”in
uluslararası perspektifi, bu eksik iç politikanın nihai gerekçesiydi. Mandel'in
bu kavrama ilişkin yorumu şimdi ele alınmalıdır. Mandel, bu kavramın özünde
ayaklanmanın yakınlığı ve her yerde mevcut olduğu inancıyla
özdeşleştirilebileceği fikrini reddeder. Aksine, bu kavramın tek ima ettiği
şeyin, tarihsel dönemin, hiçbirinin mutlaka başarılı bir iktidar ele
geçirmesiyle sonuçlanması gerekmeyen devrimci durumların sık sık tekrarlandığı
bir dönem olduğunu savunur. Kavramın coğrafi sınırları henüz belirsizliğini
koruyor olsa da, muhtemelen tüm dünyayı kapsamaktadır. Eğer “sürekli devrim”
kavramına bu yorum uygulanırsa, yanlış olmaktan çıkar ve sadece sıradanlaşır.
Zira Komintern'de kim tarihsel dönemin, devrimci durumların periyodik
yükselişiyle karakterize edildiğini inkâr edebilirdi ki? Hiçbir açıklama bundan
daha güvenli veya daha az tartışmalı olamaz. Bir “dönem”, çok uzun yılları
kapsar; on yıllarla ölçülür. Patlamalar böyle bir zaman diliminde çok geniş
aralıklarla gerçekleşebilir ve yine de “dönemsel” olabilir. Sürekli devrimin
sulandırılması, onun sıradanlaşmasına yol açar.
Ancak Mandel'in kavram
hakkındaki açıklaması, tartışmalı bir sonucu da içeriyor. 1919'dan sonra
Avrupa'da çok sayıda devrimci durum yaşandığını ve bunların hiçbirinin
sosyalist bir devrime yol açmadığını savunarak, bu başarısızlıkların
sorumluluğunun esasen Komintern ve onu kontrol eden Sovyet Partisi'ne
atfedilmesi gerektiğini savunuyor. "Yirmiler, otuzlar ve kırkların
başındaki işçi sınıfı yenilgilerinin ana sorumluluğu, doğrudan yetersiz
liderliğe yüklenebilir.”[23] Sürekli devrim burada,
Sovyet dış politikasının tarihsel olarak suçlanmasının gerekçesi haline
geliyor. Bunun, Troçki'nin 1930’lara ilişkin vizyonunun doğru bir yorumu
olduğuna şüphe yok. Peki bu, tarihin doğru bir anlatımı mıdır? Mandel,
Stalin'in politikalarına yönelik psikolojik açıklamaları haklı olarak
eleştiriyor ve sosyolojik açıklamalar talep ediyor. Ancak, 1922'den bu yana
yaşanan her önemli devrimci yenilgiyi SSCB’nin politikalarına atfetmeye
çalışırken, aynı hatayı farklı bir düzeyde tekrarladığını görmüyor. Troçki'nin
hatası tam da buydu ve siyasi bir kurum olarak ulusun önemini sürekli
küçümsemesinden kaynaklanıyordu.[24] Gerçek şu ki, Komintern
son tahlilde dünyanın her ülkesindeki devrimci hareketlerin kaderini
belirlemedi. Bu, her Marksist için aşikâr olmalıdır. Aksine inanmak, yeni doğan
Sovyet devletinin dünya meseleleri üzerindeki önemini ve etkisini orantısız bir
şekilde abartmaktır. Dünyanın herhangi bir yerindeki her toplumsal hoşnutsuzluk
veya devrim patlamasından "Kremlin"in sorumlu olduğu şeklindeki kaba
anti-Komünist inanç, burada kaba Marksist karşıtını buluyor: Kremlin, her
toplumsal hoşnutsuzluğun bastırılmasından ve karşı-devrimin her zaferinden
sorumlu hale geliyor. Bu, dünya tarihinin rasyonel bir değerlendirmesiyle
bağdaşmayan bir kavramdır. Bu görüş, tam da Troçki'yi eleştirdiğim sosyolojik tekçilik
üzerine kuruludur: "herhangi bir somut siyasi sistemdeki ifadesinin
ötesine yükselen, gezegensel bir toplumsal yapı" varsayımı. Bu iradeci
sonuç, SSCB'ye kötü niyetli bir mutlak güç atfetmektir. Nitekim Mandel,
"İkinci Dünya Savaşı'nın 50 milyon kurbanının" Komintern’in
politikasının "sonucu" olduğunu yazmaktan çekinmez. Bu düşünce
akımının idealizmi ve Marksizm’den uzaklığı ortadadır.
Karşı-devrimci egemenlik
uluslararası alanda Stalin'e atfedildiğinde, Sovyetler Birliği'nin zaferini
engellediği iddia edilen "devrimci durumların" yeri konusunda artık
nesnel bir sınırlama kalmamıştır. Mandel'in metninde kıl payı kaçırılan
devrimler çoğalmaktadır: Almanya için en az dört, İspanya için üç, Fransa için
üç ve hatta belki de Britanya için bir tane - hepsi "devrimci
durumlar"dır. Listeye şöyle bir bakmak bile bunun tarihten ne kadar uzak
olduğunu gösterir. Troçki, Britanya Genel Grevi'ni o dönemde genel bir devrimci
ayaklanmanın işareti olarak selamlamıştı. Ancak örgütlü Britanya işçi sınıfı,
"toplumun kaderini kendi ellerine alma içgüdüsel dürtüsünü"
gösteremedi. Tamamen sınırlı hedefler için mücadele etti ve bu hedeflerin
mutlak yenilgisine razı oldu. (Britanya Komünist Partisi, Troçki'nin hatasıyla tezat
oluşturan konjonktürü doğru bir şekilde değerlendirdi.) 1945'te Fransa ve
İtalya'daki durum, ulusal komünist partilerin silahlı iktidar mücadelesini
oldukça sorunlu hale getirdi. Yunanistan'ın kaderi bunun kanıtıdır. Orada Sol,
Fransa veya İtalya'dakinden çok daha güçlüydü ve ülke emperyalizm için Fransa
veya İtalya'dan çok daha az hayati önem taşıyordu. Yunan Devrimi yine de
İngiliz-Amerikan işgali tarafından acımasızca ezildi. Thorez ve Togliatti'nin şansı
KKE'den [Yunanistan Komünist Partisi-ç.n.] çok daha azdı. İspanya İç Savaşı da
bir başka örnektir. Mandel, İspanyol Komünistlerinin 1936-37'de savaş halindeki
Cumhuriyet içinde başarılı bir devrim gerçekleştirebileceklerini ve ardından
Franco'ya karşı askeri zafer kazanabileceklerini ima eder. Oysa onlar, o
dönemde Cumhuriyetçi güçlerin yalnızca küçük bir azınlığıydılar ve 1936'da
askeri güçler dengesi netleştikten sonra savaşı kazanma şansları çok azdı.
Almanya'da sosyalist bir devrim olasılığı da çok düşüktü. KPD [Almanya Komünist
Partisi-ç.n.], hiçbir zaman 1918'de Sosyal Demokratlar tarafından karşı-devrim
amacıyla kasıtlı olarak yeniden silahlandırılan ve donatılan ve sonrasında
sürekli olarak genişletilen Wehrmacht ile başa çıkacak güce sahip değildi. Bu
stratejik durum, Nazizm'in dikkate alınmasından önceydi. Nazizm’i başarılı bir şekilde
kontrol altına almak bir şeydi; proleter devrim ise bambaşka bir şeydir.
Elbette, Stalin'in Fransa,
İtalya ve özellikle Almanya'daki politikaları yanlıştı. Özgün makalemde Üçüncü
Enternasyonal'in arka arkaya yaptığı hataları vurgulamıştım. Dahası, Troçki'nin
Komintern’in Almanya'daki politikalarına yönelik eleştirisi mükemmeldi (bu
arada, bu yıllarda yazdığı en iyi polemiklerin, Halk Cepheleri döneminde
benimsediği "solcu" bir konumdan değil, Brandler'inkine paralel
"sağcı" bir konumdan yazılmış olması belki de önemlidir). Ancak tüm
bu durumlarda, Stalin'in uluslararası politikaları nihayetinde ulusal düzeyde
verilen ve karara bağlanan bir mücadelede ikincil bir faktördü. Sınıf
mücadelesinin temel birimi ulustu; Komintern politikalarının Moskova'da ilan
edilmesi bunu değiştirmedi. Stalin'in uluslararası politikaları ancak ulus
olarak ulusun ortadan kaldırıldığı savaşta belirleyici hale geldi. Ardından,
tam da ulusal sınırların kaldırılması ve kuşattıkları toplumsal yapıların
geçici olarak dağılmasıyla, Sovyet eylemlerinin rolü üstün hale geldi. Doğu
Avrupa'da Kızıl Ordu, tersine bir koridor oluşturduğunda, Komintern’in hiçbir
direktifinin başaramayacağı bir şeyi başardı.
Troçki'nin ulus-devlet
siyasi kurumunun özerkliğini küçümsemesindeki temel hatası, "yanlış
Komintern politikaları" nedeniyle Üçüncü Enternasyonal'e sadık partilerin
saflarında hiçbir devrimin mümkün olmadığı yönündeki varsayımında açıkça
görülmektedir. Oysa tam da bu düşünce çarpıcı bir şekilde çürütüldü ve böylece
-aksine- bu politikaların herhangi bir ülkedeki devrimci mücadele
üzerindeki etkisinin ne kadar ikincil olduğu teyit edildi. Çin Devrimi'nin
muazzam ayaklanması, ki Vietnam, Yugoslavya ve Arnavutluk'taki diğer
zaferlerden bahsetmeye bile gerek yok, bunu kesin olarak göstermiştir.
Bu on yılların dünya tarihindeki temel dönüm noktası olan Çin Devrimi,
Troçki'nin düşüncesini etkileyen tüm temel hataları bir araya getiriyor. Bu
devrim, Komintern'e veya Stalin'e hiçbir zaman açıkça meydan okumayan veya karşı
çıkmayan bir partinin önderlik ettiği zaferle sonuçlanan bir devrimdi. Troçki
bunun imkânsız olduğuna inanıyordu ve bu yüzden yeni bir Enternasyonal kurma
kararı aldı. Bu Enternasyonal, ülkelere dayanıyordu ve ana güç kaynağı
köylülüktü, ancak sosyalist programını veya ideolojisini asla terk etmedi.
Troçki, Mao ve Çin Partisi'nin 1927'den sonra Çin'in kırsalına çekilmesini
açıkça kınamış ve onların salt bir köylü hareketine dönüşeceğini öngörmüştü.
Troçki'nin sosyolojizmine dair bundan daha belirgin bir örnek düşünülemez.[25] Bu, dönemin belirleyici
siyasi olgusuna ilişkin yargısıydı ve siyasi kurumları doğrudan toplumsal
güçlere dönüştürme konusundaki sürekli eğilimini ve böyle bir teorik sapmanın
yol açtığı önemli hataları son derece açık bir şekilde ortaya koymaktadır. (Troçki'nin
Çin üzerine yazdıkları, Kızıl Ordu Komutanı olarak öğrendiği gerilla savaşının
devrimci potansiyelini kavrayamadığını göstermektedir: Bu konuda hem Lenin hem
de Mao -farklı zamanlarda- ondan üstündüler.) Troçki böylece Uzun Yürüyüş ve
Japonya’ya Karşı Savaş'ın muazzam zaferlerinin hiçbir zaman tam olarak farkına
varamadı. Marksizminin kategorileri, bu son derece önemli olayları anlamasını
engelledi. Mao, Çin partisinin liderliğini ele geçirip tüm tarihsel rotasını
yeniden belirlediğinde, Troçki’nin Çin konusunda daha önceki berraklığı hiçbir işe
yaramadı. Bundan sonra, yüzyılın ortasında dünya devriminin merkezi olacak olan
Çin deneyimi Troçki’nin gözünden kaçmıştı.
Elbette Stalin'in de
gözünden kaçmıştı. Ama asıl mesele tam da buydu. Stalin'in politikaları, dünya
devrimci hareketi üzerinde yaşam ve ölüm gücüne sahip Cehennem Tanrıçaları[26] değildi. Bunlar, Sovyet
devletinin ihtiyatlı ve muhafazakâr hamleleriydi; bu devlet 1944-45'te ulusal
sınırlarını aştığı zaman hariç, başka yerlerdeki olaylar üzerinde yalnızca
sınırlı bir etkisi vardı. Stalin'in politikaları, Batı'daki devrimin
başarısızlığından nihai olarak sorumlu değildi; tıpkı Doğu'daki devrimin
başarısından sorumlu olmadığı gibi. Komintern'in tavsiyelerini görmezden
gelecek kadar canlılığa sahip olan partiler, devrimi kazanmak için yeterli
mücadele gücüne sahip olanlardı; Komintern'in hatalı direktiflerine uysalca
uyanlar, burjuvaziyi bozguna uğratma olasılığı düşük partilerdi. Stalin'in bu
yıllarda sık sık yanılmış olması, Troçki'nin tam tersine haklı olduğu anlamına
gelmez. Leninizm, yaratıcısıyla birlikte yok olmuştu ve bu on yıllar boyunca karşılıklı
suçlamalar, Leninizmin yokluğunun yarattığı boşlukta yankılanıp durdu.
Özet
Özetle: Troçki'nin siyasi
kurumlara karşı kayıtsızlığı, Ekim Devrimi öncesinde onu Lenin'den ayırmış ve
Bolşevik Parti'den dışlamıştır. Daha önceki teorisi ve pratiği, 1920'lerde onu
Parti içinde tecrit etmiş ve nihayetinde yenilgisini sağlamıştır. 1930'larda
ise soyut enternasyonalizmi, dünya devrimci hareketinin farklı kollarının temel
gelişimini yöneten karmaşık ulus-içi dinamikleri anlamasını engellemiştir.
Troçki'nin sosyolojizmi tutarlı bir bütünlük oluşturur. Troçki’nin teorik ve
siyasi pratiğine yönelik eleştirilerin, Ekim Devrimi ve İç Savaş sırasındaki
olağanüstü başarılarını hiçbir şekilde gölgelemediğini söylemeye gerek yoktur.
Aksine, makalemde vurguladığım gibi, ikisi organik olarak birleşmişti: Troçki,
kusurlarının tüm erdemlerine de sahipti.
Bu, hayatının son dönemi
için de geçerlidir. Bu yılların, "kendisi için trajik bir kader haline
gelen, önceki on yılın büyük dramasıyla kurduğu sembolik ilişkinin hâkim olduğu”
bir dönem olduğunu yazmıştım. "Faaliyetleri son derece anlamsızdı."
Ancak bu, 1920’li yılların teatral jestlerinin ve taktiksel uzlaşmalarının anlamsızlığı
değildi. Artık bir perspektif eksikliği de değildi. Yeni çıkmazında, belli bir
büyüklük buldu. "Olması gereken" ile "olan" arasındaki
ayrımın, 1930’larda nesnel bir tarihsel temeli vardı. Troçki'nin "olması
gereken"i yine de geçerliydi, çünkü sosyalizmin milliyetçilik ve otokratik
bir sistemle birleşmesi saçmalıktı. Ancak o zamana kadar, bunun belirli bir
tarihsel varlığa ulaşma olasılığı yoktu. Troçki, kendini bu "olması
gereken"le özdeşleştirerek bir mit haline geldi. Ütopik sosyalistlerin
ekonomik anlamda yanlış olsalar da, nihai, dünya-tarihsel anlamda bir gerçeği
temsil ettiklerini yazan Engels'ti. Troçki için de benzer bir şey söylenebilir.
Mandel, Troçki’nin “Sovyet demokrasisinin ve devrimci enternasyonalizmin
ilkelerini” temsil ettiğini iddia eder. Ancak gerçeklik asla yalnızca
ilkelerden ibaret değildir. Troçki'nin itibarı için ödemesi gereken bedel,
gerçek dışı, romantik bir mit ve sembol haline gelmekti. O, klasik anlamda bir
devrimciydi. Post-klasik bir çağda ve arenada hayatta kalması, onun
trajedisiydi. Bu temel kategoriyi tekrar belirtmek yerinde olacaktır. Çünkü
Marksizm, kutsanmış bir iyimserlik değildir: dayanılamaz bir dönemin zekâsı ve
onu dönüştürme hareketidir.
[1] The Prophet Armed, s. 90.
[2] Permanent Revolution, s. 49.
[3] NLR 47, s. 34.
[4] The Prophet Armed, s. 259.
[5] NLR 47, s. 35.
[6] a.g.e., s. 37.
[7] İlk makalemde, sol ve sağ politikaların nesnel olarak
birbirini tamamlayıcı nitelikte olduğuna dikkat çekmiştim; bu Mandel'in göz
ardı ettiği temel bir tezdir. Partinin karşı karşıya olduğu sorun, bu sentezin
alacağı biçimdi. Aslında, solcuların ve sağcıların başaramadığı sol-sağ
birliği, Stalin tarafından üç şekilde desteklendi. İlk olarak, resmi Sovyet
politikasının zikzaklarında sağcılık ve solculuğun temel bir karışımıyla.
İkinci olarak, böyle bir parti karşıtı bloğun gerçekten var olduğu mitini yaratarak.
Üçüncü olarak, hapishanelerde solcuların ve sağcıların birliğini sağlayarak.
[8] a.g.e., s. 40.
[9] a.g.e., s. 37.
[10] The Prophet Armed, s. 450.
[11] NLR 47, s. 45.
[12] a.g.e., s. 45.
[13] Her şeyi örgütsel bir çerçeve içindeki bir
iktidar mücadelesine indirgemekle suçlanmam tuhaf. Güç siyasetini takdir
etmiyorum. Kelimenin daha geniş anlamıyla siyaset bile, görece yapısal bir
özerkliğe sahip olsa da, her zaman salt siyasetten daha fazlasıdır. Sosyalist
devrimciler için bu bilinçli bir tercihtir.
[14] a.g.e., s. 36.
[15]Mandel'in Stalin'in 3. Napolyon ile
karşılaştırılabilecek vasat bir kişi olduğunu ima etmesi yanlıştır. O "cüceler
arasında bir dev" de değildi. Kişisel özellikleri elbette tarihsel rolünün
gerekli bir koşuluydu, ancak bunların etkisini belirleyen siyasi bağlamdı.
Troçki'nin olumsuz özelliklerinin, Stalin'in yükselişinin doğuşunda olumlu
özelliklerinden -Übergreifendes Moment[Kapsayıcı Anlarda]- daha önemli
olması mümkündür.
[16] NLR 44, s. 83. 1930'larda kolektifleştirmenin bir
kampanya olarak yürütülme biçiminin, Stalin'in birçok görevlisinin liderlerine şüpheyle
bakmasına neden olduğu açıktır. Stalin, o dönemde kendi yarattığı kişileri
tasfiye etti ve yerlerine kendi yarattığı kişileri koydu. Bu şekilde,
Troçki'nin programının bir kısmını gerçekleştirdiği söylenebilir. Çoğunluğu
işçi sınıfı kökenli gençler, Eski Muhafazakârların yerini aldı. (Daha sonra
ülkenin liderleri oldular: Hruşçov, Malenkov ve diğerleri). 1934 Kongresi'nin,
yani Galipler Kongresi'nin ezici çoğunluğu tasfiye edildi. Sosyolojik olarak
asıl değişiklik, eski sol ve sağ muhalefetin, yani siyasi olarak önemsiz hale
gelenlerin gösterişli yargılamalarıyla gizlenmişti. Parti ve devlet
görevlileri, Stalin döneminde asla istikrarlı ve kalıcı bir toplumsal grup olma
fırsatını yakalayamadılar.
[17]Lenin, 1918 tarihli bu makalesinde, iktidarı ele
geçirmenin bir hata olduğunu düşünenlere karşı şöyle yazıyordu: 'Böyle bir
iddiayı ancak, hiçbir zaman “uyumun” olmayacağını, ne toplumun ne de doğanın
gelişiminde var olamayacağını, ancak tek başına ele alındığında tek taraflı
olacak, bazı tutarsızlıklar taşıyacak bir dizi girişimle, bütün ülkelerin
proletaryasının devrimci işbirliğiyle muzaffer sosyalizmin yaratılacağını
unutan “atkılı adam” ileri sürebilir.”'
[18] Lunaçarski bir keresinde Troçki'nin kişiliği
hakkında şöyle bir yorumda bulunmuştu: "Troçki devrimci rolüne büyük önem
verir ve muhtemelen insan hafızasında gerçek bir devrimci liderin halesiyle yer
almak için her türlü kişisel fedakarlığı, hatta en büyük fedakarlığı, yani
hayatını feda etmeye hazırdır." Bunda bir gerçeklik payı var. Troçki, her
zaman makul ölçütlerle haklı gösterilemeyen “dramatik” politikalara ve
açıklamalara düşkündü. Lenin'in son yıllarındaki trajedinin aksine, onun
trajedisinin Schiller tipinde olduğu söylenebilir. Marx ve Engels'in,
Lassalle'ın Sickingen dramasını Shakespeare dramasıyla karşılaştırarak Schiller
tipi olarak nitelendirip eleştirdikleri hatırlanacaktır.
[19] Permanent Revolution, s.
30.
[20] a.g.e., s. 143.
[21] a.g.e., s. 26. İlk makalemde Stalin'in bu
konudaki bakış açısının Troçki'ninkinden üstün olduğunu söylemiştim. Rusya'nın
yalnızlığı bir gerçekti. Ancak mesele bununla bitmiyordu. Ocak 1918'de Almanya
ile Barış Antlaşması Merkez Komite'de görüşülürken Stalin, Batı’daki devrimci
hareketler söz konusu olduğunda gerçeklerin değil yalnızca olasılıkların
olduğunu ve olasılıkların hesaba katılamayacağını söylemişti. "Hesaba
katmamak mı?" diye sordu Lenin. Bu, o zamanlar ve daha sonrasında ikisi
arasındaki belirleyici farktı. Lenin hiçbir zaman gerçekleri göz ardı etmedi,
ancak olasılıkları her zaman hesaba kattı.
[22] NLR 47, s. 44.
[23] NLR 47, s. 48.
[24] Burada Troçki ile Lenin arasında öğretici bir
karşıtlık vardır. Bunun iyi bir örneği, iki dünya savaşı sırasında sırasıyla
Norveç ve Sırbistan'a karşı takındıkları tavırlarda görülebilir. Troçki,
Almanların Norveç'i işgal ettiği 1940 yılında Norveç hakkında şöyle yazmıştı:
"Norveç'te iki hükümet bir süredir mücadele ediyor: Güney'de Alman
birlikleri tarafından korunan Norveçli Nazilerin hükümeti ve Kuzey'de kralın
başındaki eski Sosyal Demokrat hükümet. Norveç'te söz konusu olan, savaşan
Norveç hükümetlerinin yalnızca yardımcı araçları olduğu iki emperyalist kamp
arasındaki doğrudan ve yakın çatışmadır. Dünya arenasında ne müttefiklerin ne
de Almanya'nın kampını destekliyoruz. Dolayısıyla, Norveç'in içindeki bu geçici
araçlardan herhangi birini desteklemek için en ufak bir nedenimiz veya
gerekçemiz yok." (In defence of Marxism, s.
171-2). Başka bir deyişle, Norveç ulusal davasının Almanlara karşı göreceli
adaletini kabul etmeyi reddetti. Aralarındaki bariz farklılıklara rağmen,
Birinci Dünya Savaşı hakkındaki klasik devrimci görüşleri mekanik ve soyut bir
şekilde yeniden üretiyordu. Buna karşılık, 1914'te Lenin tüm politikasını,
emperyalistler arası bir mücadele olarak Dünya Savaşı'nı mutlak bir şekilde
kınamaya dayandırdı; ancak Sırpların Avusturya-Macaristan ve Alman
İmparatorluklarına karşı verdiği ulusal mücadelede göreceli bir adalet olduğunu
savundu. Sırbistan'a yönelik yağmacı seferlerinden bahsetti. Lenin’in Marksizm’i
her zaman diyalektikti; hem temel hem de ikincil çelişkileri bütünleştiriyordu.
[25] Troçki'nin Çin Devrimi'ni küçümsemesi, sıradan
Amerikalı entelektüellere ve temsil ettikleri küçük siyasi gruplara verdiği
önemle son derece açık bir tezat oluşturmaktadır. Çin Komünist Partisi'ni bir
köylü olgusu olarak görmezlikten gelmesine yol açan sosyolojizm, onu Amerikan
işçi sınıfının -en gelişmiş kapitalist ülkenin proletaryası olduğu için-
1930'larda belirleyici bir tarihsel güç olduğuna ve bu nedenle kendi sınırları
içindeki ideolojik tartışmaların muazzam bir öneme sahip olduğuna inanmaya
yöneltmiştir. Burnham, Schachtman ve diğerleriyle yaptığı tartışmaların
aşağılayıcılığı (bu tartışmaların geçersizliğinin farkında olmasıyla daha da
belirginleşmiştir) da bundan kaynaklanmaktadır.
[26] Yunan mitolojisinde Cehennem Tanrıçaları, Gaia ve Uranüs'ün kızları
olan üç kardeşlerdir: Mégère (Yunanca’da “Nefret”), Tisiphone (Yunanca’da “İntikam”),
Alecto (Yunanca’da “Amansız”).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder